2008-07-20

Fortsatt sommar.

Igår hade jag och Lolly en mycket mysig minnesstund där vi rullade i nostalgia. Och speciellet kassettbands-nostalgi. Idag är mestadels av musiken vi lyssnar på i dataform, ipods, online radio, youtube etc. Innan dess var det cd-skivor. Men inga av dessa musik fenomen är lika älskvärt som KassettBandet var.

Kassettbandet var en älskad och vördnad ägodel. Det var en skatt som nästinintil var en smula små helig.

Idag tar vi musiken för givet. Då var musiken fantastisk.

Så till ära av kassettbandet och bilsemestern (det var där musiken förbrukades mest intensivt) bjuder jag denna vecka på ytterligare en sommarhit.



(det fanns en gång i tiden man trodde det var meningen att man skulle vara som dem när man blev stor)

5 comments:

Lolita said...

Du är allt bra generös!

Intressant att man tyckte att de där tjejerna hade coola (ord som man för övrigt inte ens lärt sig än) kläder och såg allmänt tuffa ut.
Videon var ju också tuff! På ett tak, och de går som ett gäng längs gatan, och lite fräcka inzoomningar!

Åh, allt var så lätt på 90-talet! I synnerhet när jag precis börjat skolan och fortfarande tyckte det var kul att lära mig saker.

vad ville jag ha sagt med det där?
oklart. Jag börjar bli nostalgisk.

Ape said...

Ja fast allt var så svårt med. Man kände liksom press att man skulle växa upp och bli sådär, det fanns liksom inga val. Jag minns små ångestkänslor för min framtid många gånger under 90-talet och inte allt var relaterat till hormoner.

Har världen förändrats, är det mera okej nu att inte vara sådär mainstream än vad det var då?
Eller har mainstream bara bytts mot en "anti-mainstream" rörelse som tvingar de som är mainstream att känna sig pressade?

Lolita said...

Det är faktiskt sant, det var en väldig mainstream-press då. ALLA skulle se ut så. Gjorde man inte det var man ingen. Jag var ingen.

Jag tror dock att det mest var osäkerhet och det faktum att man hade en ganska snäv världsbild. Skolan man gick i var ju minst 90% av omvärlden, och det ger ju en rätt inavlad bild av hur världen ser ut. Baby sa någon gång "Det där är ju jättemodernt" om någon oansenligt och till synes omodernt, då visade det sig att det var någon underlig trend de hade på hennes skola. Totalt okänt för den resterande befolkningen.

Dock tror jag nog att man tidigare lär sig att man inte måste vara som alla andra nu. Eller? Kanske bara något jag fått för mig, och berättat lite för tidigt för Baby och därigenom förvandlat henne till en alldeles egen art...

Ape said...

Nej, men det är det jag har en känsla av med. Det är nu okay för relativt små barn att inte behöva växa upp och skaffa barn vid 25 och villa och volvo vid 30. Förr fick man vänta längre med att kunna se bortom mallen. Nu tror jag inte mallen är lika fast som den en gång var.

Dock finns det ju nya rammar att bryta ut från. Alla dessa små-gother och Averil Lavigne punkare fyller ju mer eller mindre samma funktion.

Mousse said...

Jamen, anti-mainstreamtrenden vi ser nu är väl bara en jävla fasad. Med betoning på fasad. Är inte kroppsidealen (kroppsidealeT?) nuförtiden supermainstream och dragna till sin spets? Jag menar, kolla på den videon, de framstår som vem som helst med en cool outfit. Deras kroppar och ansikten är väldigt individuella och förhållandevis naturliga. En musikvideo som ska framhålla coola människor idag skulle aldrig se ut sådär. Den Coola Kroppen har väldigt litet svängrum nuförtiden tycker jag.

Kanhända spelar tekniken en stor roll. Man kan skapa den perfekta looken i en musikvideo med hjälp av teknik. Men det gör det inte mindre idealiserande. Åh nej. Sicket fokuserande på kroppen! Till vilken nytta? Det skapar ångest, ska jag säga er! Tänk om man kunde fokusera på outfits istället, det skulle vara tevligare, för dem kan man styra - utan kniv - efter humör, trend, väder och åsikter.

*suck*