2009-09-10

En sund själ i en sund kropp (attack riktad mot tiny, Ape och alla andra gymmande jävla jantelagsmotarbetare)

Rent parentesmässigt vill jag börja med att visa omslaget till Mariah Careys senaste album.

[paus]

Sedan vill jag säga att jag förstår varför man kan bli utsatt för våldtäkt när man traskar längs en dåligt upplyst cykelväg i någon av Uppsalas mer perifera centraldelar. Det är inte så att jag var speciellt upphetsad, eller särskilt sugen på att hamna i brottslig konflikt med någon (det vill jag mycket sällan). Men känslan av oövervinnerlighet, tillsammans med övertygelsen om att jag skulle kunna våldta någon, den var påtaglig, när jag powerwalkade där i mörkret. Endorfiner från träning, mina vänner, gör underverk. Och andra saker.

När jag kom hem tände jag ett stearinljus och funderade kring fysisk aktivitet och elitism.

Vem tror du att du är? Vad är det för samhälle du bygger? I jantelagens Sverige skulle ingen jävel skylta med att man går till gymmet och älskar hårt med sig själv i en timme. Du skulle inte skryta över att lägga pengar på att stå och blotta dig i ett spegelrum fyllt med sadomasochistiska tillfredsställningsmaskiner. Du skulle dölja dina armars avsaknad av gäddhäng.

Okej att alla gör det, men gör det diskret. För i helvete.

1 comment:

Anonymous said...

Jag gillar verkligen dina taggar. Det är rent av vackert.