2008-11-06

Att konstruera kön, yo!

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om vårt ständiga upprätthållande och skapande av skillnader mellan kvinnor och män. Det är ett ofärdigt inlägg och jag har ingen lust att publicera, särskilt inte när jag istället fann denna intressanta lilla situation från bjärta verkligheten. Detta har jag klippt ut från min kära svägerskas blogg. Möt Siri, två år och nio månader och min bror Pappan!

_____________________________________________
4 nov - Siri-snack

Siri har lärt sig att uttala gaffel och Alva rätt (har hon själv uppmärksammat). Förut sa hon "gassel" och "Alla". Idag när vi skulle äta och hon hämtade en gaffel sa hon:
- Mamma, ja KAN säga gaffel nu! Föjut sa ja ALLA!!
(Det är inte helt lätt att hålla isär begreppen)

Joel och Siri satt i soffan och tittade på Bolibompa när Siri berättade för sin pappa:
- Titta pappa. Jag har agel-lack (nagellack).
- Vad fint! sa Joel.
- Inte Algot har agel-lack. Han e för liten.
- Mmm. Han är liten. Han kanske inte kommer ha det sen heller. Han är ju pojke. Pojkar har inte så ofta nagellack, svarade Joel. Jag brukar ju inte ha nagellack, fortsatte han.
- Nen(Sen) när han blir flicka, då har han agellack, säger Siri.
- Algot kommer inte bli flicka sen. Han har en snopp. Han är en pojke, försöker Joel pedagogiskt förklara.
- Mm, säger Siri och låter det sjunka in.
- Kanske han blir flicka nen. Då han kan ha agel-lack!!

2008-11-04 @ 22:31:31 Permalink Kommentarer (4) Trackbacks (0)

___________________________________________________________

1 comment:

Ape said...

Det är ju så det ska vara. Ditt brorsbarn har funderat ut det hela. Vishet trots sin ringa ålder.