2009-03-11

Vi snackar inte tidelag.

Att JAG ska bli anklagad för att vara ”politiskt inkorrekt” för att jag kallar en paraplyaralia för benjaminfikus! Jag vet inte om det har gått überinflation i begreppet PK eller om människor (inklusive jag själv, kanske) nu slutgiltigt tappat allt vad naturlig relation heter när det kommer till den till flora och fauna.

I sådant fall gör det inte så mycket. Inte idag.

På väg hem från en sedvanlig impulsshopping på systemet finner jag mig helt plötsligt i mitten av en halvt euforisk folkmassa. De står utanför den udda ingången till Forumgallerian, den tvärs emot Jack & Jones. Förklaringen till deras spontana gemenskap finner sin upprinnelse i vad som sitter i trädet precis utanför gallerian. Det kanske är en asp. Hursomhelst, jag följer deras pekande fingrar och kameror och får syn på en fjäderklädd figur med svarta ögon. Jag vet ju inte exakt vad det är jag ser, men det är någon sorts storvuxen, uggleliknande fågel. I vad jag antar vara vinterskrud har den slagit sig ner där ovanför gågatan. Och dess uppenbarelse är uppenbarligen beundransvärd.

Den är så fin att jag också börjar le. Folkmassan.

4 comments:

Ape said...

Jag måste nog säga att benjaminfikus är det minst politiskt inkorrekta som kommit från dig på mycket länge. För 2 veckor sen sprang vi runt och lekte "Burkha-flickorna", a benjaminfikus doesn't even come close.

Mousse said...

ja, och senast igår argumenterade jag för varför jag föredrar Ku Klux Klan framför Uppsalas kvinnodagsdemonstration. Folk reagerade lite, men nämnde aldrig "PK".

Men benjaminfikus. Benjaminfikus!

Anonymous said...

Haha, det har alltid hetat benjaminfikus!

Mousse said...

Javisst!

Fast just i det här fallet var det ju faktiskt en gigantisk paraplyaralia som stod framför mig och inte alls någon benjaminfikus.