2008-12-14

Nu har du chansen att göra nånting rätt i ditt liv för en gångs skull.

Jo, jag var hemma en stund och pratade med min mor. Hon är charmig och stundtals sylvass.

Sen har jag tänkt på det här med svenssons juliga utomhuspyntande. Av alla de slag. Folk som lägger ner hundratals eller tusentals kronor på lysdekorationer och medföljande elförbrukning. De köper en femton meter lång sladd med nio hundra små blå lampor som de hissar upp och snurar runt flaggstången. De spikar upp en kvadratmeterstor, tvådimensionell tomtefar av plast på husfasaden. Gärna med en släde och ett par renar i sällskap. De klär in en hel veranda med ett nätverk av olikfärgade ljuspunkter. Och så trädgårdstomtar! Allt det här gör de.

Man kan ju tro att liven därute i villagrupperingarna längs väg 288 är enformiga och slätstrukna. Men nej, där finns livslust. Där finns glöd, visioner och arbetande händer.

Det gör de ju så fantastiskt klart för mig.

5 comments:

Ape said...

Jag tänkte just på din mor, och hennes musiksmak. Du vet gränsen mellan Pink och Peaches rent musikmäsigt kan vara förvånansvärt liten, om man vill.

Mousse said...

Ja, jo... Alltså. Försöker du provocera mig?

tiny said...

haha!

jag tycker också din mamma är bra. men pink vs. peaches... det är som köttbullar eller godis.

(är lite småhungrig.)

Mousse said...

Jag KAN äta köttbullar.

Ape said...

Skulle jag nånsin provocera dig?

I'm Byron to your Andy Richter, and if you want to you can call me Poe-Poe.